مقالات آموزشی پنوماتیک

علم پنوماتیک چیست ؟

علم پنوماتیک

علم پنوماتیک شاخه ای از رشته مکانیک سیالات و به معنای هوای فشرده است. علم پنوماتیک کاربرد بسیاری در صنایع نفت و گاز، صنایع فولاد، کاغذ سازی و … دارد. پنوماتیک آلودگی کمتری ایجاد می کند و ایمنی بالایی دارد. منظور از ایمنی بالا این است که هوای فشرده باعث انفجار نمی شود و به همین دلیل نیازی نیست تا تجهیزات امنیتی برقرار شود. با توجه به این که پنوماتیک کاربرد و مزیت های بسیاری دارد اما دارای معایبی نیز هست. از معایب راه اندازی سیستم پنوماتیک می توان به هزینه بالای آن اشاره نمود. همچنین از دیگر معایب این نوع سیستم سرعت بسیار کم پنوماتیک نسبت به سیستم های هیدرولیک است. با ما در این بخش از مجله آراد صنعت همراه باشید. 

 

علم پنوماتیک چیست

 

 

سیستم‌های پنوماتیک برای ساخت، ذخیره، جابجایی و استفاده از هوای فشرده به پنج جز اساسی نیاز دارند:

کمپرسور : کمپرسور دستگاهی است که هوای معمولی را به هوای فشرده تا 7 الی 10 برابر تبدیل می‌کند. کمپرسور نقطه شروع هر مدار پنوماتیک است.
مخزن (یا گیرنده) : هوا را ذخیره می کند.
یک یا چند سوپاپ : هوا را کنترل کنید.
یک مدار : هوا را بین اجزای دیگر حرکت می دهد.
محرک یا موتور : برای انجام کاری از هوا استفاده می کند.

 

عملکرد پنوماتیک

عملکرد پنوماتیک بدین شکل است که هوای فشرده وارد پنوماتیک می شود و سپس باعث ایجاد نیروی مکانیکی می شود. اغلب از هوای فشرده و یا گاز فشرده بی خطر برای تامین هوا فشرده پنوماتیک استفاده می شود.  هوای فشرده شده در مخازن مخصوص از طریق لوله های مخصوص به سیستم های پنوماتیک هدایت می شود. از سیستم پنوماتیک بدون کمپرسور نیز می توان استفاده کرد. سرعت حرکت سیلندرهای عمل کننده با هوای فشرده در حدود ۱ الی ۲ متر بر ثانیه است. همچنین سرعت و نیروی وارده در پنوماتیک را نیز می توان تنظیم نمود.

دلایل استفاده از پنوماتیک

پنوماتیک و هیدرولیک از مایعات برای انتقال نیرو و انرژی استفاده می‌کنند. هر دو سیستم می‌توانند با ماشین‌های نسبتاً سبک به قدرت قابل توجهی دست یابند. در این بخش قصد داریم تا به ویژگی‌های استفاده از pneumatics بپردازیم.

  • قدرت : برای کاربردهای با قدرت متوسط​​ که دقت چندان مهم نیست و عملکرد نرم مهم است، سیستم‌های پنوماتیک غالباً به سیستم های هیدرولیکی ارجح هستند. هیدرولیک اغلب برای قدرت بالا، دقت بالا و برنامه‌های انتقال نیرو مناسب است.
  • دقت: ماشین‌های پنوماتیکی عموماً به دلیل تراکم پذیری کارایی پایین تر و هزینه سنگین تری دارند. زیرا برای راه اندازی کمپرسور و ذخیره مقداری از آن در هوای فشرده، به مقدار نسبتاً زیادی انرژی الکتریکی نیاز است.

 

۱ دیدگاه در “علم پنوماتیک چیست ؟

  1. blank احمد گفت:

    بسیار مطلب مفیدی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *