مقالات آموزشی پنوماتیک

هوای فشرده چیست

هوای فشرده

هوای فشرده هوایی است که تحت فشار بزرگتر از فشار جوی نگهداری می شود. هوای فشرده واسطه مهمی برای انتقال انرژی در فرآیندهای صنعتی است و برای ابزارهای قدرت مانند چکش هوا،مته ، آچار و سایر وسایل و همچنین برای اتمی کردن رنگ ، برای استفاده از جک پنوماتیک استفاده می شود؛ و همچنین می تواند برای رانندگی وسایل نقلیه، ترمز قطارهای بزرگ راه آهن را ایمن تر و کارآمدتر می کند. هوای فشرده به عنوان گاز تنفسی توسط غواصان زیر آب استفاده می شود. تمهیدات مشابه در دستگاه های تنفسی که توسط آتش نشانان، نیروهای نجات معدن و کارگران صنعتی در جوهای خطرناک استفاده می شود ، استفاده می شود.در این بخش از بلاگ آراد صنعت با ما همراه باشید.

 

هوای فشرده چیست؟

هوای فشرده نوعی انرژی ذخیره شده است که برای کار با ماشین آلات ، تجهیزات یا فرایندها استفاده می شود. از هوای فشرده در اکثر صنایع تولیدی و برخی از خدمات استفاده می شود ، اغلب در مواردی که استفاده مستقیم از انرژی الکتریکی برای تأمین برق ابزارها و تجهیزات غیر عملی یا خطرناک است. هوای فشرده شده از همان هوایی است که شما در داخل و خارج تنفس می کنید، اما این هوا در اندازه کوچکتر فشرده شده و تحت فشار نگه داشته می شود. هنگامی که هوای جوی را می گیرید و سپس آن را به صورت جسمی مجبور به حجم کمتری می کنید ، مولکول ها فضای کمتری را اشغال می کنند و هوا فشرده می شود.

هوای جوی و هوای فشرده هر دو از موارد زیر تشکیل شده است:

  • 78٪ نیتروژن
  • اکسیژن 20-21٪
  • 1-2٪ بخار آب ، دی اکسید کربن و سایر گازها

هوای فشرده چیست

تاریخچه هوای فشرده

استفاده صنعتی از هوای فشرده لوله ای برای انتقال نیرو در اواسط قرن نوزدهم توسعه یافت. برخلاف بخار، هوای فشرده می تواند برای مسافت های طولانی بدون از دست دادن فشار در اثر تراکم، لوله کشی شود. یک کاربرد اصلی اولیه هوای فشرده در حفاری تونل Mont Cenis در ایتالیا و فرانسه در سال 1861 بود، جایی که یک نیروگاه هوای فشرده 600 کیلو پاسکال (87 psi) نیرو را به تجهیزات پنوماتیک می داد و بهره وری را نسبت به روش‌های قبلی حفاری دستی افزایش می داد.

 

مزایای استفاده از هوای فشرده

  • هزینه نگهداری کم
  • می تواند بارهای زیاد را برای مدت طولانی بدون خطر گرم شدن بیش از حد تحمل کند
  • ذخیره آسان
  • حمل و نقل آسان است
  • می تواند در فرآیندهای تولیدی که سطح بالایی از تمیزی را می طلبند استفاده شود
  • هوای فشرده اغلب به عنوان یک منبع انرژی پاک و ایمن دیده می شود که می تواند به راحتی برای اهداف مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد

 

مطالب بیشتر: کاربرد پنوماتیک در صنایع مختلف 

 

چرا هوا فشرده شده داغ است؟

هوای فشرده گرم است زیرا مولکول های هوا در هنگام فشرده سازی از نظر جسمی مجبور به نزدیک شدن به یکدیگر می شوند، که باعث حرکت سریع مولکول ها می شود. این حرکت سریع مولکول باعث تولید گرما می شود. با این حال ، هوای فشرده شده که از کمپرسور هوا خارج می شود ، معمولاً به اندازه هوای داخل محفظه فشرده سازی گرم نیست. هوای گرم می تواند خطرناک باشد و گرما میزان آب موجود در جریان هوا را نیز افزایش می دهد ، بنابراین بیشتر طراحی های کمپرسور هوا شامل کولرهای خنک کننده برای کاهش درجه حرارت هوای فشرده شده است. هوای فشرده شده که از سیستم کمپرسور هوا خارج می شود، بسته به نوع کاربرد می تواند صدها یا حتی هزاران درجه باشد.

 

منبع : https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air | https://www.vmacair.com/blog/compressed-air-explained-faqs/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *