مقالات آموزشی پنوماتیک

عملگر چرخشی پنوماتیکی

blank

یک عملگر چرخشی پنوماتیکی از هوای فشرده شده برای تولید انرژی عملیاتی خود استفاده می کند. برخی به طور خاص برای کنترل از راه دور سوپاپ ها طراحی شده اند. هوای خشک و تمیز را می توان از طریق ایستگاه هوای فشرده مرکزی یا در صورت وجود سیستم گاز فشرده از گاز فرآیند تأمین کرد. پس از آن می توان گاز هدر رفته را در هوا یا لوله های فرایند فشار پایین دست پایین رها کرد. توسط جک پنوماتیک چرخشی معمولاً برای خودکار سازی و کنترل از راه دور سوپاپ های چهارم چرخشی یا چند چرخشی مانند شیرهای توپی یا پروانه ای استفاده می شوند.

 

برای استعلام قیمت و مشاهده سایر محصولات پنوماتیک به بخش فروشگاه آرادصنعت مراجعه کنید و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02133970872

 

عملگر چرخشی پنوماتیکی

عملگر چرخشی پنوماتیکی از یک یا چند محفظه هوا با پیستون یا دیافراگم دم دار تشکیل شده است. بسته به نوع طراحی ، فشار هوا پیستون یا دیافراگم را مجبور به حرکت می کند و حرکت خطی یا چرخشی ایجاد می کند. اگر حرکت ایجاد شده خطی باشد ، حرکت داخلی را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. محرک های دوار پنوماتیک با دوام هستند ، نسبت به اندازه آنها نیروی بالایی دارند و می توانند در محیط های خطرناک مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی ، برای راه اندازی سوپاپ دوار ، از یک عملگر چرخشی پنوماتیکی استفاده می شود. با این حال ، طرح هایی نیز وجود دارد که با استفاده از سیلندرهای پنوماتیک ، که حرکت خطی ایجاد می کنند ، با استفاده از بازوهای محوری یا یاتاقان ها گشتاور تولید می کنند. با این حال ، تعیین سیلندر چرخشی پنوماتیک برای این برنامه ها می تواند طراحی را ساده کرده و عمر مفید را افزایش دهد. محرک های دوار پنوماتیک خود بسته هستند ، بنابراین ، قطعات آنها در معرض آلودگی ها و محیط های تهاجمی نیستند ، به این معنی که در طول عمر خود کمتر به نگهداری احتیاج دارند.

 

مطالب بیشتر: هوای فشرده چیست

 

 

عملگر پنوماتیک

اجزای عملگر پنوماتیک

عملگر پنوماتیک می توانند به صورت منفرد یا دو عملکرد باشند. یک محرک دو عملکرده هوا را به دو طرف پیستون منتقل می کند. فشار هوا بیشتر در دو طرف باعث ایجاد حرکت در باز و بسته شدن شیر می شود. از طرف دیگر یک محرک تنها عمل می کند که هوا از یک طرف تأمین می شود و از یک یا چند فنر استفاده می کند تا پیستون را به موقعیت خود برگرداند. یک محرک برگشت فنر را می توان به گونه ای طراحی کرد که فنر بسته باشد یا فنر باز شود. این محرک ها هوای فشرده را حفظ می کنند ، با این حال ، محرک های دوگانه کنترل بهتری را فراهم می کنند و با سرعت دوچرخه سواری بالاتر کار می کنند. در برخی از کاربردها ، این می تواند یک مزیت محرک های بازگشت فنر باشد که در صورت فشار یا افت قدرت ، به موقعیت پایه برگردند.

 

مطالب بیشتر: سیستم پنوماتیک خودرو

 

کاربرد سیلندر چرخشی پنوماتیک

عملگر چرخشی پنوماتیکی محرکی است که یک حرکت چرخشی یا گشتاور تولید می کند.

ساده ترین سیلندر چرخشی پنوماتیک است ، جایی که حرکت خطی در یک جهت باعث چرخش می شود. متداول ترین محرک ها از طریق برق کار می کنند. دیگران ممکن است از راه پنوماتیک یا هیدرولیکی تغذیه شوند یا از انرژی ذخیره شده در فنرها استفاده کنند.

حرکت تولید شده توسط یک سیلندر چرخشی پنوماتیک ممکن است چرخش مداوم باشد ، همانطور که برای یک موتور الکتریکی است ، یا حرکت به یک موقعیت زاویه ای ثابت مانند موتورهای سرو موتور و استپ موتور باشد. شکل دیگر ، موتور گشتاور ، لزوماً چرخشی ایجاد نمی کند بلکه صرفاً یک گشتاور دقیق تولید می کند که سپس باعث چرخش می شود ، یا توسط برخی از گشتاورهای مخالف متعادل می شود.

 

انواع عملگر چرخشی پنوماتیک

دو نوع اصلی عملگر چرخشی پنوماتیکی وجود دارد: قفسه و پینیون و پره – هر دو در یک عمل تک یا دو در دسترس هستند:

سیلندر چرخشی پنوماتیک رک و پینیون از پیستون سیلندر متصل به دنده رک استفاده می کنند. هنگام تحریک ، پیستون و دندانه دار به صورت خطی چرخش چرخ دنده و شافت خروجی حرکت می کنند. در واقع یک واحد دو رک از دو پایه در طرفین چرخ دنده پینیون استفاده می کند ، در حقیقت گشتاور خروجی واحد را دو برابر می کند. سری VRS / VRA پارکر نمونه ای از محرک چرخشی رک و پینیون است که حرکت خطی را از طریق درایو قفسه و پینیون به شافت خروجی زن یا مرد تبدیل می کند. محرک های پره ای دارای یک محفظه استوانه ای هستند که در آن یک پره بر روی شافت مرکزی نصب شده است. فشار هوا وارد شده به یک طرف پره آن را وادار به چرخش می کند تا زمانی که به انتهای ضربه برسد. متناوباً ، فشار هوا از طرف مقابل پره ، شافت را در جهت مخالف هدایت می کند تا زمانی که به انتهای ضربه برسد.

منبع: https://tameson.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *