مقالات آموزشی پنوماتیک

شیر کنترل جهت پنوماتیک

شیر کنترل جهت پنوماتیک

شیر کنترل جهت پنوماتیک (DCV) یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک هستند. شیر های کنترل جهت اجازه جریان سیال (روغن هیدرولیک، آب یا هوا) به مسیرهای مختلف از یک یا چند منبع را می‌دهند. شیر کنترل جهت پنوماتیک معمولاً از یک قرقره درون یک سیلندر تشکیل می‌شود که به صورت مکانیکی یا الکتریکی فعال می شود. موقعیت قرقره جریان را محدود یا اجازه می دهد ، بنابراین جریان مایع را کنترل می کند.

 

شیر کنترل جهت

 

شیرهای کنترل جهت را می توان به موارد زیر تقسیم کرد: 

  • تعداد پورت ها
  • تعداد موقعیت ها
  • روش های محرک
  • نوع قرقره

شیرهای کنترل جهت پنوماتیکی به طور کلی با استفاده از تعداد پورت ها و تعداد موقعیت های سوئیچینگ مشخص می شوند. می تواند به صورت کلی به صورت np / ns نمایش داده شود ، جایی که np تعداد پورت های متصل به شیر کنترل جهت و ns تعداد موقعیت سوئیچینگ است.

 

عملکرد شیر کنترل جهت پنوماتیکی

در دنیای پنوماتیک، شیر کنترل جهت پنوماتیک معادل رله‌هایی هستند که جریان برق را در سیستم‌های اتوماسیون کنترل می کنند. دریچه‌های پنوماتیک به جای توزیع برق در موتورها، درایوها و سایر دستگاه‌ها، هوا را به سیلندرها، محرک ها و نازل ها توزیع می‌کنند. شیر پنوماتیک، که به آن‌ها شیرهای کنترل جهت نیز گفته می‌شود ، به روش‌های مختلفی از جمله دستی، شیر برقی و هدایت هوا فعال می‌شوند. شیرآلات دو طرفه و 3 طرفه در ساده ترین شکل خود می‌توانند به طور معمول باز (NO) یا به طور معمول بسته (NC) باشند ، اصطلاحاتی که به حالت طبیعی آنها بدون برق وارد شده اشاره دارند. یک شیر بسیار معمول دیگر یک شیر 4 طرفه است که منبع تغذیه و خروجی را بین دو درگاه خروجی تغییر می دهد.

شیرهای فعال شده دستی به طور معمول توسط پدال پا، محرک ضامن، دسته، دکمه یا دکمه فشار باز و بسته می شوند. یک اپراتور موقعیت فعال شده شیر را کنترل می کند و یک فنر یا اپراتور سوپاپ را به موقعیت اصلی خود برمی گرداند.

 

شیرهای کنترل جهت فقط سه عملکرد را انجام می دهند:

جریان مایعات را متوقف کنید
اجازه جریان سیال ، و
تغییر جهت جریان سیال.
این سه عملکرد معمولاً به صورت ترکیبی عمل می کنند.

ساده ترین شیر کنترل جهت ، شیر دو طرفه است. یک شیر دو طرفه جریان را متوقف می کند یا اجازه جریان می دهد. شیر آب نمونه خوبی از شیر دو طرفه است. شیر آب اجازه می دهد تا با کنترل دستی جریان پیدا کند یا جریان را متوقف کند. شیرهای کنترل هوا اجزای اساسی هر سیستم پنوماتیک هستند. انتخاب شیرهای کنترل هوا مناسب برای تنظیم فشار سیستم ، جهت جریان و سرعت جریان در هنگام طراحی مدارهای قدرت سیال بسیار مهم است. اگر شیر پنوماتیک برای کاربرد شما خیلی بزرگ باشد ، هوا و پول را هدر می دهید. اگر خیلی کوچک باشد، محرک به درستی کار نمی کند.

 

منابع : https://en.wikipedia.org/wiki/Directional_control_valve

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *